Home DE SALON VAN Eduard Meijerink
Stylist

DE SALON VAN Eduard Meijerink

Hij zit al bijna 20 jaar in het kappersvak en is samen met zijn business partner Kylie Jones 7 jaar eigenaar van Velvet Monkey in Almelo. In 2016 startten ze nog een salon in Monaco, die ze naar 2,5 jaar hebben verkocht. Daarnaast is Eduard verbonden aan Lโ€™Orรฉal Professional voor diverse educatieprojecten.

Wat is het concept van je salon?

Een nieuw concept bedenken is niet iets dat je op een zondagavond aan de keukentafel doet, daar moet je echt goed over nadenken. Kylie en ik hebben ruim een jaar inspiratie opgedaan in clubs, hotels, restaurants, modewinkels. We zijn bewust buiten de branche gaan kijken en ook in het buitenland. Nadat we beeldmateriaal hadden verzameld, zijn we gaan nadenken waar we naartoe wilden met onze salon. Onze service was al op een hoog niveau qua behandelingen, maar we vonden dat de ambiance waarin de klant zich bevindt nog beter kon.

Een nieuw concept bedenken is niet iets dat je op een zondagavond aan de keukentafel doet

We wilden onze klanten meenemen in een andere wereld. Ons doel was om onze klanten te verwonderen bij binnenkomst, dat de klant echt in een bubbel stapt en niet zo goed weet waar hij of zij eigenlijk is. Een bezoekje aan onze salon moet voelen als een uitje, een beetje het gevoel als je naar het theater gaat. Je parkeert even alles van het dagelijks leven en pakt een moment voor jezelf. 

Een bezoekje aan onze salon moet een beetje voelen alsof je naar het theater gaat

Wat voor kapper ben je?

In 2019 heb ik besloten om minder te gaan werken, ik wilde een gezin stichten en ben toen 3 dagen per week gaan werken. Toen heb ik heel bewust mijn klanten moeten kiezen. Want zelf tijdens mijn fulltime werken, zat ik 8 weken vol. Ik moest dus een keuze maken en ben daardoor na gaan denken wat voor soort kapper ik ben. Ik ben een kapper die totaal ontzorgt. Mijn klanten vinden het al bijna gek als ik vraag: โ€œWat gaan we doen?โ€. Mijn bestaande klanten geef ik bijna nooit meer advies, ik vertel ze eigenlijk alleen wรกt ik ga doen. Ze vertrouwen mij volledig. Ik denk dat ik een heel toegankelijk persoon ben, maar ik ga er wel vanuit dat mijn klant mij inhuurt voor mijn expertise. Mijn klanten geven de kaders aan waarbinnen ik kan werken, maar het is aan mij om die kaders op te rekken. Ik wil altijd het meest haalbare uithalen waar die klant naar op zoek is.

Ik vertel mijn bestaande klanten eigenlijk alleen wรกt ik met hun haar ga doen

Het interieur

Onze inspiratie is een mengeling van de Moulin Rouge in Parijs en Amerikaanse diners. De gedachte achter dit interieur was โ€˜pretty in pinkโ€™. Onze slogan is dan ook: โ€˜Pink is not just a color, itโ€™s an attitudeโ€™. We hebben ook best veel mannelijke klanten en ook zij vinden het fantastisch. Iedereen zegt; โ€œWow! Ik zou het nooit in mโ€™n huis willen, maar het ziet er wel supervet uit!โ€. Mensen zeggen vaak dat het interieur iets wegheeft van een theater en dat was precies wat we voor ogen hadden. Men voelt zich bij ons niet in Almelo, klanten hebben echt het gevoel even ergens anders te zijn. 

We hebben ervoor gekozen om meer wachtplekken te creeren. In de vorige salon hadden we 4 wachtplekken en 8 behandelplekken. Maar we zien dat de behandeltijd de laatste jaren enorm is toegenomen en waar we tegenaan liepen was dat de werkplekken heel lang bezet bleven. Nu kunnen klanten ergens anders plaatsnemen tussen de behandelingen door. Bovendien nemen onze klanten vaak iemand mee naar de salon en ook dan is het fijn om extra zitplekken te hebben. Daarom hebben we nu ook een bar en een lounge en serveren we zelfs coffee to go en kleine snacks. Met het mooie weer kan je ook buiten zitten. Er is dus veel meer ruimte om lekker ontspannen te wachten. In totaal hebben we nu maar liefst 12 wachtplekken en 10 behandelplekken.

Het meest trots op

De samenhang van alles. Ik vind het concept heel goed geslaagd. Kylie en ik hebben een hele duidelijke visie en het voor de uitvoerende partij lijkt het me moeilijk om te maken wat wij voor ogen hebben. Ik vind het heel knap van de architect dat hij precies de juiste vertaalslag heeft kunnen maken. Toen we zijn schetsen zagen, was dat helemaal zoals we het in ons hoofd hadden. Het was niet alleen een ander interieur, maar het ging hier om een enorme verbouwing die 6 maanden heeft geduurd en waarbij ook de constructie van het pand is aangepakt. 

Hoe zou je jouw klanten omschrijven?

Al onze klanten hebben gemeen dat ze zelf heel goed weten dat ze bij ons passen. Onze klanten willen vakmanschap en kwaliteit. Ze verwachten van hun stylist dat ze de rol van haarcoach op zich nemen. Onze grootste doelgroep is tussen de 35 en 55 jaar. Veel van hen zijn werkende vrouwen, die als de dood zijn om er als een uitgebluste huismoeder bij te zitten. Het zijn mensen die echt aandacht aan hun uiterlijk willen besteden.  

We merken dat klanten best een eindje willen rijden voor een goede haarbehandeling.

Onze klanten komen uit het hele land. We merken dat klanten best een eindje willen rijden voor een goede haarbehandeling. Daarom maakt het eigenlijk niet zoveel uit waar we zitten. Ik denk dat wij ons juist kunnen onderscheiden doordat we in Almelo zitten en onze kop boven het maaiveld durven uit te steken. 

De nabije toekomst

Kylie en ik zijn altijd wel van de plannen en nieuwe dingen, maar we hebben allebei een gezin en Kylie is bovendien zwanger. Dus we hebben met elkaar afgesproken om nu even een half jaar niets te doen om bij te komen van deze turbulente tijd. We willen eerst even lekker shinen met onze nieuwe salon.

Uit de oude doos: Kapper uit Almelo opent salon in Monaco