Home De salon van Bob Jansen
Stylist

De salon van Bob Jansen

Hij zit al 42 jaar in het kappersvak en is inmiddels alweer ruim 30 jaar eigenaar van 2 high-end salons in Hoorn en Purmerend, waarbij Bob de scepter zwaait in Hoorn en zijn vrouw de salon in Purmerend runt.

Wat is het concept van jouw salon?

Ons concept is helemaal gericht op de beleving van de klant. Dat houdt in dat de kwaliteit en aandacht optimaal en constant is. We hebben goed nagedacht over de routing in de salon en proberen aan iedere klant dezelfde kwaliteit te leveren. Dit alles staat strak omschreven in een protocol. Hierdoor het niet zal voorkomen dat de ene klant binnen een half uur weer buiten staat en de ander 45 minuten van onze tijd krijgt. Elke handeling en de daarbij behorende tijd staan vast en daar proberen we ons in de basis allemaal aan te houden. Zo heeft de klant het gevoel elke keer hetzelfde te krijgen.

Het intakegesprek en welke vragen we daarbij stellen, de wasbehandeling, waar we over praten tijdens de behandeling, over alles is nagedacht. Over koetjes en kalfjes praten mag natuurlijk, maar voor een groot gedeelte praten we ook over het haar van die klant en de verzorging thuis. Als je verwachtingen kunt managen en je legt het goed uit, dan voldoe je altijd aan de verwachting van de klant. We zijn heel klantgericht. Dat betekent niet dat we alles doen wat de klant vraagt. We luisteren en proberen de klant goed te adviseren, maar we maken nooit haren kapot. Als we er echt niet achterstaan, voeren we een behandeling niet uit. Ook dat staat in ons protocol.

Als je verwachtingen kunt managen en je legt het goed uit, dan voldoe je altijd aan de verwachting van de klant.

Kan je een beschrijving geven van het interieur?

De salon is relatief tijdloos. Het interieur is strak en modern en krijgt iedere 5 jaar een kleine facelift, zonder dat in de kern alles omgegooid hoeft te worden. Met zo’n facelift, veranderen we kleurstellingen, stofferingen en doen we andere kleine ingrepen om zo weer een nieuwe uitstraling te creëren. Het visuele aspect wordt veranderd, zonder dat de kern van de winkel op zijn kop hoeft. Hierdoor ervaart de klant ook weer een constante uitstraling, terwijl we toch up to date blijven. Onlangs hebben we ons interieur aangepast door voor warmere kleuren en materialen te kiezen. Zo is er een muur goudkleurig gemaakt en de bank in de wachtruimte is nu met velours gestoffeerd.

Waar ben je het meest trots op?

Onze routing en de manier waarop we daarmee kunnen werken. Wat we voor ogen hadden, bleek gelukkig ook goed te functioneren. We hebben daarbij echt naar alle aspecten gekeken vanaf het moment dat de klant binnenkomt. Waar gaat de jas naartoe, waar wacht de klant en hoe gaat hij dan door naar het adviesgesprek en de behandelruimte? Daar zit een duidelijke visie achter.

Hoe zijn de reacties?

Wij hebben nu al twee keer een facelift gehad, maar als er nieuwe klanten komen, krijgen we nog steeds complimenten over het interieur. Dat is wel bijzonder na 10 jaar.

Hoe ziet jouw nabije toekomst eruit?

Ik ben met meer dingen bezig dan alleen de kapsalon. Ik maak onderdeel uit van Haarmakers, een concept waarbij we kappers begeleiden in de wijze waarop ze hun salon bekijken en met hun medewerkers omgaan. Zowel op gebied van techniek als het ondernemen. Dat doe ik samen met Berni Ottjes en Olaf van den Wildenberg. En verder geef ik management trainingen voor L’Oréal. Ik vind het leuk om jonge mensen beter te maken en hen dingen te laten begrijpen. Die combinatie met mijn werk in de salon maakt het heel afwisselend en daar wil ik nog wel een tijdje mee doorgaan!