Home De kapsalons in België al bijna 2 maanden dicht
Hair update

De kapsalons in België al bijna 2 maanden dicht

In gesprek met kapper Joffrey Conings

In Nederland moeten de salons helaas ook weer sluiten, maar de Belgische kappers zijn inmiddels al anderhalve maand dicht! Een harde dobber voor de meesten, die hun klanten soms naar Nederland zagen gaan voor een knipbeurt. Wij spraken de Belgische topkapper Joffrey Conings, die ook in Nederland meerdere prijzen bij de Coiffure Award in de wacht heeft gesleept. Zijn salon Androgyn in Antwerpen is sinds 2 november gesloten en voorlopig blijven de salons nog wel even dicht.

Contact is juist een van die dingen die ons menselijk maken.

Hoe voelt het dat klanten in Nederland naar de kapper gingen?

Je kunt dat niet tegenhouden. Onze klanten zijn ons wel heel trouw geweest, maar misschien is er wel iemand die dat heeft gedaan. Ik heb trouwens liever dat mijn klanten naar een goede kapper in Nederland gaan, dan dat ze hun haar door een slechte thuiskapper in België laten knippen. Of nog erger, het zelf gaan proberen. Want als we straks weer open mogen, is het heel frustrerend als je eerst alle schade moet oplossen. Daarnaast gun ik het mijn Nederlandse collega’s heel erg om open te zijn. Ik vind het alleen wel raar dat er zulke grote verschillen zijn tussen buurlanden en denk dat Europe meer een lijn had moeten trekken. Aan de andere kant besef ik dat dit in de praktijk heel moeilijk is en elk land weer andere budgetten heeft. Maar als de grenzen wel open blijven, kun je niet zulke verschillen handhaven. Het virus stopt dan niet aan de grens.

Wij kunnen geen afhaalknipbeurten aanbieden.

De horeca is ook dicht …

Veel mensen vergelijken ons met de horeca die – óók in Nederland – dicht moest. Maar in tegenstelling tot kappers, kunnen gesloten restaurants nog wel afhaalmaaltijden aanbieden. In België loopt dat best goed, vooral nu de feestdagen eraan komen. Wij kunnen geen afhaalknipbeurten aanbieden en op productverkoop zit zo’n kleine marge dat je daar je omzetverlies niet mee kunt goedmaken. Wij hebben een ambacht waarvoor direct contact nodig is met de klant. Je kunt het niet online of op afstand doen. Bovendien krijgt de horeca in België een veel hoger steunpakket dan wij en dat voelt echt niet eerlijk.

Hoe ervaar jij deze lockdown?

Heel moeilijk, want je wilt natuurlijk heel graag je vak uitoefenen. Na de eerste lockdown bleef het al rustig in de stad en kwamen er al minder klanten en nu zijn we weer dicht. Wat het ook lastig maakt is dat er nog geen uitzicht is op het moment dat we weer open mogen. Ik vind echt dat volksgezondheid altijd op de eerste plaats moet komen, dus daar heb ik alle begrip voor. Maar om kapsalons en schoonheidssalons te sluiten met de drukste maand van het jaar voor de deur, vind ik lastig te begrijpen als de winkels wel open mogen blijven. Toen wij open waren, zorgden we dat alles steeds werd ontsmet en zaten de klanten ver uit elkaar. Bovendien kennen wij onze klanten, daarom denk ik dat de risico’s in de salons veel kleiner zijn dan in restaurants of winkels.

Volksgezondheid komt altijd op de eerste plaats.

Tijdens deze lockdown leef ik bewuster dan bij de eerste. Ik ben veel gezonder gaan eten en maak tijd om lekker te koken. Ik merk dat ik nu een veel positievere mindset heb dan tijdens de eerste lockdown. Deze 2 maanden vrij kan ik nu zien als een rustperiode die niet veel voorkomt in je leven en probeer er daarom ook een beetje van te genieten.

Hoe zie jij de toekomst?

Ik heb er alle vertrouwen in dat klanten straks weer terugkomen. Ook nu onderhouden we contact met de klant door een nieuwsbrief te sturen en we delen tips op onze website. We krijgen heel veel steun van onze klanten via berichtjes of telefoontjes. Straks gaat het superdruk worden, dat houd ik mijn team ook voor. Daarom is het belangrijk om nu goed voor jezelf te zorgen en ook de rust proberen te pakken. Ik denk dat we er echt weer bovenop komen, maar het zal me niet verbazen als er straks ook veel salons zijn die het niet gaan redden of zelf besluiten te stoppen. Maar na een dip in de economie zie je dat het daarna weer vele malen beter gaat, daar houd ik mij aan vast.

Menselijk contact

Contact is juist een van die dingen die ons menselijk maken; elkaar kunnen zien, vasthouden en troosten. Daar hebben wij allemaal behoefte aan en dat is nu voor een deel weggenomen. Maar als het straks voorbij is, gaan we de schade allemaal weer inhalen en dat is iets waar we als maatschappij naar moeten uitkijken. Ik denk dat we het fysieke contact straks alleen maar meer gaan waarderen. En mensen zullen ook meer waardering voor de kapper krijgen. Ik hoop dat de regering dit ook gaat beseffen: dat we niet alleen een luxeproduct zijn, maar een essentieel onderdeel van onze samenleving.