Home INTERVIEW Hairdresser of the Year Mark van Westerop
Stylist

INTERVIEW Hairdresser of the Year Mark van Westerop

Tijdens de Coiffure Award uitreikingen in mei dit jaar, werd Mark van Westerop van Salon Pro Solo in Alkmaar uitgeroepen tot Hairdresser of the Year 2014. Deze 'Oscar voor kappers' is de hoogst mogelijke onderscheiding die een kapper in Nederland kan krijgen. Wij waren benieuwd naar Mark's verhaal van zijn weg naar de top!

Waarom kapper?
Eigenlijk was dit niet mijn 1e liefde. Ik wilde een toneelopleiding doen, maar daar had je HAVO voor nodig en dat had ik niet. Toen bedacht ik dat als ik het toneel op wilde, mijn haar goed moest zitten. Dus ben ik de kappersopleiding gaan doen. Dat beviel zo goed dat ik nooit meer wat anders wilde. Ik zit inmiddels al 22 jaar in het vak en ben sinds 1999 eigenaar van mijn eigen salon Pro Solo in Alkmaar. En doordat ik veel moet presenteren, ben ik uiteindelijk via een omweg toch nog op dat podium gekomen

Het kappersvak
Haar is zo’n gigantisch mooi materiaal; je kunt het oneindig bewerken zoals kleuren, stylen, knippen. Wat ik ook bijzonder vind is dat je hele DNA in één enkele haar verborgen zit. Ik was altijd al aan het knutselen en creatief bezig. Haar is echt mijn favoriete materiaal om mee te werken.

Waarom Pro Solo?
Ik liep stage en zag dingen die ik zelf anders zou doen. Ik was 19 jaar en toen die mogelijkheid zich voordeed, heb ik het meteen aangegrepen. Ik wilde onderscheidend zijn en geloofde dat er veel meer uit het kappersvak te halen viel. Ik wilde mezelf niet alleen als kapper, maar ook als kunstenaar presenteren. Ik geloof dat specialisatie en onderscheid erg belangrijk zijn als je een salon begint. In de salon doen wij alleen haar, maar wij gaan wel verder dan dat. We kijken echt naar het totaalbeeld. Ik wilde het hoogste niveau bereiken op gebied van haar.

Pro-Solo-Alkmaar

Aanpak nieuwe klant
Als ik een nieuwe klant krijg, vraag ik altijd “als ik een vriendin van je tegenkom, hoe zou je willen dat zij jou omschrijft”. Ik merk dat de meeste mensen moeite hebben om dat te beantwoorden.

Ook juich ik het toe als iemand een voorbeeldfoto mee naar de salon neemt. Ik probeer er dan achter te komen wat ze mooi vinden aan dat beeld. Want het is natuurlijk een andere persoon op de foto met heel ander haar. Maar vaak kunnen klanten dan wel 3 kernwoorden opnoemen wat hun aanspreekt. Dat geeft mij weer handvaten om te vertalen naar een look die bij hun gezicht en haar past. Eigenlijk zou iedereen eens een mood board moeten maken van hun eigen imago. Pas als je weet wat je mooi vindt, kun je daar naartoe werken. Daarom werk ik graag met een stappenplan, waarbij je een doel hebt.

Coiffure Award
Vanaf dag 1 dat ik begon, heb ik meegedaan aan de Coiffure Award. Fotografiewerk trok me erg aan, ik werk ook veel voor bladen. En ik wilde de filosofie weergeven waar ik voor sta als kapper. Als ik nu terugkijk naar mijn eerste inzendingen, vind ik het mooi om aan de hand van al die foto’s mijn ontwikkeling te zien. Ik zie dat het beeld in de loop der jaren veel volwassener is geworden.

Creaties-van-Mark-van-Westerop

Inspiratie
Ik ben Wella ambassadeur en de komst van hun haarverf Color ID gaf mij de mogelijkheid om tijdens het kleuren vormen in het haar te maken. Je kunt met deze verf kleuren scheiden waardoor je mooie effecten krijgt. Ik kijk nooit naar werk van anderen, maar wel naar schilders, architecten, beeldhouwers. Mijn inspiratie dit jaar was een schilderij (ik weet niet meer wie het heeft gemaakt, ik kwam het op internet tegen) met grote contrasten. Alleen van een afstand kon je de expressie onderscheiden. Dat vond ik een mooi uitgangspunt. Ook kijk ik veel naar de natuur, zoals wolkenvelden, lichtstromen, de grilligheid van wolken. Ik breng graag structuur en textuur aan in het haar, of dat nu door knippen, kleuren of styling is.

Wat komt er bij kijken?
Wel zo’n ¾ jaar zijn we met een inzending bezig. We werken dan met het hele team en beginnen met het maken van mood boards. Daarna komen we 1x per week bij elkaar om onze presentatie voor te bereiden. Als je extra wilt oefenen, kan dat bv op een zondag of ‘s avonds in de salon. Ik werk al jaren samen met dezelfde visagist Angelique Stapelbroek. Met haar kan ik inmiddels echt lezen en schrijven. Door mijn werk voor magazines, ken ik veel fotografen en als ik iemand tegenkomt die past bij mijn idee, dan vraag ik die. Zoals dit jaar met Ivo de Kok, dat was een fijne samenwerking. Het is belangrijk dat een fotograaf mijn visie respecteert en niet teveel zelf een stempel wil drukken.

Wat heeft de titel Hairdresser of the Year je tot nu toe gebracht?
Heel veel leuke drukte en publiciteit. Het geeft mij de vrijheid om keuzes te maken voor dingen die ik leuk vind. Ook aan onze klanten merkte ik ook dat ze enorm trots waren. En het werkt goed voor de team spirit. Hierdoor kan ik bv. Nieuwe mensen aantrekken. Mijn werk voor bladen heeft ook een vlucht genomen. Ik werkte al voor alle grote Nederlandse bladen, maar nu heb ik ook een agentschap in België, Frankrijk en sinds kort ook in Londen. Ik zou nog wel eens voor een lifestyle blad als de ID willen werken!

kapsels-mark-van-westerop

En nu?
Ik wil de filosofie van Pro Solo nog meer versterken en een echt brand neerzetten. Ik doe al veel educatie voor Wella maar heb plannen voor een academie binnen Pro Solo zodat ik mijn kennis kan delen met andere kappers.

Kapsalon Award
Heel goed initiatief, ik denk dat je als kapper elke kans moet aangrijpen om jezelf te profileren. Dan heb je iets om aan je klant te melden. Zie het als een stok achter de deur; je doet mee en moet later ook terugkomen met de uitslag. Dat dwingt je om scherp te blijven. De Kapsalon Award vind ik een goed initiatief omdat het kappers aanspoort om ook naar hun bedrijfsfilosofie te kijken. Met alleen creativiteit red je het niet als ondernemer!