Biolage R.A.W. Shampoo & Conditioner – heel verantwoord, maar wat doen ze voor je haar?

matrix-review

Een sterk product heeft een goed uitgewerkt concept. Mijn verwachtingen zijn hoog als het gaat om producten afkomstig van een merk uit de L’Oréal familie. Ik duik wat dieper in het verhaal achter het merk Biolage R.A.W. en gebruik hierbij de Nourish Shampoo & Conditioner. Ik ben benieuwd hoe alle aspecten van het eind product binnen het vooraf gestelde concept kader en het merk passen.

Biolage positioneert zich in het groene middensegment, met een percentage ingrediënten van natuurlijke afkomst dat tussen de 70 en 100 ligt. Het merk gooit met claims als “vrij van” Parabenen, Sulfaten en Siliconen. Daarnaast spelen ze met de afkorting R.A.W. wat in dit concept staat voor Real, Authentic and Wholesome. Zoals ze zelf zeggen; “feel-good, look-good, do-good” haarverzorging, goed voor jou goed voor het milieu.

matrix-review-04

De term RAW heeft echter nog een betekenis, namelijk een vanuit de voedselindustrie gebruikte term “raw”, waar in dit geval onbewerkt ofwel rauw natuurlijk voedsel bedoelt word. En gek genoeg hebben de ontwikkelaars deze haarverzorgingslijn vrij dicht langs de grens van een dergelijk raw voedingsmiddel geplaatst, met ingrediënten die alom worden gebruikt bij deze voedsel hype, een verpakking met een visuele gelijkenis aan menig gezondheidsdrankje en geuren waar je je vingers bij wilt aflikken. Dit aspect is zeer goed en professioneel uitgewerkt. Maar waarom zou je een verzorgingsproduct op een gezond drankje laten lijken? Waarschijnlijk omdat de visuele prikkels je direct het gevoel geven dat je een verstandige keus maakt met het product. Raw ingrediënten als kokosnoot, klei, quinoa en honing, dragen bij aan de verzorging van het haar, maar worden echter in de hele markt toegepast, het product hoeft daar verder geen raw termen voor te hebben. De link naar deze hype voegt voor mij dus niks concreet toe aan het product en zie ik enkel als een marketing tool.

 

matrix-review-01

De verleiding is goot, maar deze shampoo en conditioner zijn dus niet geschikt voor consumptie maar enkel voor het schoon wassen en verzorgen van het haar. Het gebruik en resultaat zit precies waar je kunt verwachten; stukken beter dan de gemiddelde groene haarverzorging maar toch zeker ook nog onder de prestige salon merken. Zo wast de shampoo schoon bij een hogere dosis dan regulier, hij schuimt redelijk goed, wast gemakkelijk af en het nare droge haargevoel blijft gelukkig uit. De conditioner is veel te dik en komt moeilijk uit de verpakking, hij spoelt ook wat moeilijk uit. Het haar is na gebruik fris, kamt goed uit en pluist niet. Een absolute verbetering op wat er de afgelopen jaren beschikbaar was aan verzorging met milde en natuurlijke ingrediënten, waarbij bovengenoemde prestaties zelden werden gehaald. Helemaal bijzonder dus als je je bedenkt dat alle standaard functionele ingrediënten die hier verantwoordelijk voor zijn, zijn vervangen door “natuurlijke” alternatieven.

matrix-review-05

In de basis worden echt authentiek natuurlijke ingrediënten beloofd, wat bij Biolage betekent dat een product voor 70 tot 100 procent natuurlijk kan zijn, maar ook dat elk natuurlijk ingrediënt alsnog bewerkt mag zijn, zolang de moleculaire structuur tot uiterlijk 50% bewerkt is. Een richtlijn die volgens mij nergens concreet op gebaseerd is, aangezien dit niet uitwijst of het eind product dan minder schadelijk is voor mens en natuur. Wel een mooi streven om een product zo dicht mogelijk bij de natuurlijke oorsprong te houden.

matrix-review-02

Alles wordt uit de kast getrokken om de consument een “feel-good, look-good, do-good” product aan te rijken. Veel aandacht op hoe het product eruit ziet en om het zo natuurlijk en gezond mogelijk te laten doen overkomen. Waardoor de aandacht voor het prachtige Cradle to Cradle verhaal, waarbij de impact op mens en natuur zo gering mogelijk geacht wordt te zijn, iets te veel naar de achtergrond verdwijnt. R.A.W. Nourish Shampoo and Conditioner behaald hier een PLATINUM onderscheiding:

  • De shampoo is voor 99% biologisch afbreekbaar.
  • Ze bevatten een hoge concentratie ingrediënten afkomstig van natuurlijke oorsprong.
  • Natuurlijke ingrediënten hebben de reguliere functionele ingrediënten vervangen, met behoud van product specifieke gebruikseisen en goede resultaten.
  • De verpakking is van 100% gerecycled PET plastic gemaakt.
  • De fabriek in Florence, Kentucky, werkt voor 100% op zonne-energie.

Conclusie

Raw in de voedselindustrie staat toch echt voor natuurlijk en onbewerkt en deze haarproducten bevatten natuurlijke maar bewerkte ingrediënten. En dus jammer dat deze link zo sterk gemaakt is want het doet af aan hun eigen R.A.W.. Die Platinum onderscheiding hebben ze zeker verdiend en dat alleen is voor mij voldoende motivatie om het product aan te schaffen. Daar hoeft het echt niet voor te worden gelinkt aan gezondheid en tijdelijk hippe termen als raw uit de “healty food industry”.  En zoals ze zelf zeggen; “feel-good, look-good, do-good” haarverzorging, goed voor jou goed voor het milieu, klopt helemaal. Een mooie middenweg tussen zo natuurlijk en vriendelijk mogelijk, met behoud van het beste resultaat.

Comments

comments