5 VRAGEN AAN Marieke Tuinman
Inmiddels zit ze 26 jaar in het kappersvak en al jong wist Marieke dat ze voor zichzelf wilde werken. Toen ze op haar 19e de kans kreeg om Chic Hairstyling in Zwolle over te nemen, aarzelde ze geen moment. Dit is nu 24 jaar geleden en nog steeds werkt Marieke met veel plezier in haar salon. Wij vroegen haar over haar visie op het vak en hoe ze zorgt dat haar klanten blij de deur uitgaan.
1. Wat is jouw visie?
Op mijn website staat: ‘Een goed kapsel geeft je het gevoel dat je de wereld kunt regeren. Laat mij je die kracht geven!’ en dat sluit goed aan bij mijn visie. Toen ik begon was ik daar minder mee bezig, maar in de loop der jaren is deze visie steeds duidelijker voor me geworden.
Mijn doel is om klanten met een veel beter gevoel de deur uit laten gaan. Dat gaat verder dan alleen het fysieke stuk, het kapsel. Ik vind het contact met de klant minstens zo belangrijk.
2. Hoe zorg je voor goed contact met de klant?
Ik stel altijd veel vragen en luister goed naar wat de klant mij dan vertelt. Dat klinkt eenvoudiger dan het is, maar door mijn ervaring heb ik geleerd de juiste vragen te stellen. Zoals: ‘Wat zou je niet willen?” en dan volgt vanzelf wat iemand echt niet wil. De meeste klanten ken ik goed, dat maakt het makkelijker. Bij een nieuwe klant reserveer ik extra tijd om kennis te maken. Een kapsel gaat verder dan alleen kijken naar het haar. Ik let ook op de kleding en de persoonlijkheid. Het gaat om het totaalplaatje.
Ik sta echt in verbinding met mijn klanten en dat maakt mijn werk extra bijzonder.
Ik werk alleen en daardoor merk ik wel dat klanten zich meer durven te uiten. Er is immers niemand aanwezig die mee kan luisteren en veel klanten vinden dat fijn. Zo sta ik echt in verbinding met mijn klanten en dat maakt mijn werk extra bijzonder.
3. Waarom werk je met Medavita?
Ik werkte al jaren met WOW Cosmetics, het bedrijf van Stephanie Le Blanc en toen ze op zoek ging naar een nieuw merk, vroeg ze mij om mee te gaan naar Italië om kennis te maken met Medavita. Van begin af aan was ik onder de indruk. Ze werken met natuurlijke ingrediënten en waren hun tijd ver vooruit door zoveel treatments te hebben voor de hoofdhuid. Dat was 5 jaar geleden en nog steeds ben ik heel blij met het merk.
Medavita was haar tijd ver vooruit met de speciale treatments voor de hoofdhuid.
4. Wat is belangrijk bij een goede kleuring?
Er zijn 2 dingen heel belangrijk en dat is een goede grijsdekking en de houdbaarheid van de kleur. Ik werk met Professional by Fama (ook via WOW Cosmetics) en wat daaraan opvalt is de geweldige glans die het haar krijgt en de lange houdbaarheid. Als klanten na 6 weken terugkomen, is de kleur nog steeds heel mooi. Bovendien hebben deze kleuringen een heel laag ammonia-gehalte, waardoor het haar minder wordt aangetast. De PH waarde blijft tijdens de kleuring gelijk en dat merk je echt aan de haarkwaliteit en de enorme glans. Ook kun je grijsdekking bereiken met een lager volume en daardoor krijg je een levendige kleur met een natuurlijke uitstraling.
5. Wat is de nieuwste trend in haarverzorging?
Er worden steeds meer ingrediënten voor huidcosmetica gebruikt in haarverzorging. Ik zie dat ook terug in de nieuwe blondlijn van Medavtita - Blondie. De producten bevatten o.a. collageen en hyaluronzuur en dat is heel fijn voor de hoofdhuid en verzorgt het haar.
De Ice Blonde Shampoo is echt fantastisch en er is een leave-in spray die het blonde haar een prachtige tint en veel glans geeft zonder het mat te maken. Deze spray heeft vorig jaar de WieWatHaar Award gewonnen in de categorie ‘kleur’!