5 VRAGEN AAN Gerona Vermij
Ooit werkte ze in de zorg, maar een paar jaar geleden maakte ze de switch naar beauty. En niet zomaar beauty. Gerona vindt het heel belangrijk dat beautymerken geen schadelijke stoffen bevatten en zo min mogelijk impact hebben op het milieu. Daarom heeft ze vol overtuiging gekozen voor Green Hair Distribution, een distributeur van groene haarproducten.
1. Hoe belangrijk is duurzaamheid voor jou?
De wijze waarop wij als mens de afgelopen eeuw hebben geleefd, kunnen we niet straffeloos blijven doen. We putten deze planeet in een dusdanig tempo uit, dat deze op een gegeven moment helemaal op is. Ik wil in ieder geval mijn steentje bijdragen om dit proces van uitputting te vertragen. Vooral de laatste 3 jaar ben ik mij hier steeds meer in gaan verdiepen.
Thuis eten wij meestal vegetarisch, er zijn prima vleesvervangers dus dat kan heel gemakkelijk. Verder scheiden wij ons afval en ik ben er trots op dat we nu nog maar een keer in de 6 weken het restafval buiten zetten. Vroeger was dat iedere 14 dagen. En verder gebruik ik alleen groene beautyproducten en dat leer ik ook aan mijn kinderen. Mijn dochter gebruikt dezelfde eco-producten als ik. Ik heb gemerkt dat mijn haar en huid hierdoor echt met sprongen vooruitgegaan zijn. Dan besef je eigenlijk pas welke rotzooi je al die tijd daarvoor hebt gebruikt.
2. Wat is de missie van Green Hair Distribution?
Chemie is niet nodig in deze tijd.
Wij zeggen altijd: chemie is niet nodig in deze tijd. Met natuurlijke producten kun je hetzelfde, zo niet betere resultaten bereiken. We zitten allemaal in datzelfde vertrouwde treintje om maar synthetische producten te gebruiken, we zijn niet anders gewend. Dat is echt helemaal niet nodig.
Je moet echter wel bereid zijn om die switch te maken. Het is onze missie om deze boodschap uit te dragen. Door middel van educatie en publiciteit willen we proberen mensen te overtuigen om natuurlijke producten te gaan gebruiken.
3. Waarom zou iedereen iets moeten weten over ingrediënten?
Ingrediëntenleer is enorm belangrijk. Het is onze uitdaging om die vertaalslag te maken naar de consument. Wijzelf hebben natuurlijk heel veel kennis, maar we kunnen niet verwachten dat de klant die ook heeft. Wij zetten ons ervoor in om onze kennis zo duidelijk mogelijk over te brengen op de consument. Mensen worden steeds bewuster en gaan ook termen herkennen. Toch wordt de consument nog vaak om de tuin geleid. Voor bepaalde slechte ingrediënten zijn zoveel verschillende benamingen, dat maakt het herkennen lastig. Soms geven ze het beestje gewoon een andere naam, vaak worden er dan soortgelijke vervangers in een product gestopt die net zo slecht zijn.
4. Hoe weet je of je echt te maken hebt met een groen product?
Je kunt letten op de certificering. Als een product een bepaald certificaat heeft, is dat een indicatie dat je met een goed product te maken hebt. Maar het is geen 100% garantie. Een hele goede indicatie is de prijs. Als een product niet meer dan een paar euro kost, kán het gewoon geen duurzaam, eco-friendly productzijn. Ongeacht wat er op de verpakking wordt beweerd. Een goede eco shampoo kost toch al snel 20 euro, dat bedrag kun je als consument gebruiken als graadmeter. Tot slot is het slim om de INCI-lijst te checken. De eerste 5 ingrediënten bepalen voor het grootste deel het product. Het heeft echt nut om deze eens te controleren. Je kunt dat heel makkelijk online doen, zoals met deze controle tool.
Als een product een paar euro kost, kán het gewoon geen duurzaam, eco-friendly product zijn.
Maar je kunt je producten ook kopen bij een kapper, die duurzame merken verkoopt zoals die van Green Hair Distribution. Wij ondersteunen onze kappers met goede educatie hierover en leren ze alles over de ingrediënten. Deze kapper kan de consument dan goed adviseren. Kappers die weten waar ze over praten kunnen zo, als het ware een sneeuwbaleffect veroorzaken, waardoor steeds meer mensen worden bereikt.
5. Hoe zie jij de toekomst voor sustainable beauty?
Je ziet dat kappers zich steeds meer bewust worden waarmee ze werken en wat dat doet voor hun gezondheid en dat van hun klanten. Ik hoop dat groene producten dé standaard zullen zijn over 5 jaar. Het zal in ieder geval een stuk normaler zijn om eco-producten te gebruiken dan dat dit nu is het geval is.