Home 5 VRAGEN AAN Angela Smits
Stylist

5 VRAGEN AAN Angela Smits

Angela is al 40 jaar kapster, waarvan 30 jaar in haar eigen salon STIJL Haarkreatie te Roermond. Ze doet haar werk nog steeds met passie, alleen is de laatste jaren wel steeds meer het besef gekomen dat zij ook als kapster haar verantwoordelijkheid moet nemen voor een beter milieu.

Er is hier zoveel overvloed, eigenlijk is dat waanzin.

1. Waarom duurzaamheid?

Zoโ€™n 7 jaar geleden ben ik zelf bewuster gaan leven en toen wilde ik ook duurzame producten in mijn salon gaan gebruiken. Ik vind het milieu heel belangrijk en wij kunnen daar als kappers ook ons steentje aan bijdragen. Maar destijds was het best lastig omdat er nog niet zoveel aanbod was. Ook kwam ik er langzamerhand achter dat woorden als โ€˜groenโ€™ en โ€˜duurzaamโ€™ vaak worden gebruikt als marketing termen, maar dat je echt meer moet weten van de ingrediรซnten om te kijken of een merk echt duurzaam is. Toen Zenz Organic in Nederland op de markt kwam, dacht ik, dat is een heel mooi product wat ik wil gaan gebruiken.

Ik heb veel gereisd en dat heeft me geleerd dat je met veel minder ook heel gelukkig kunt zijn. Als je dan ziet wat een overvloed wij hier hebben, is dat eigenlijk waanzin. Kijk maar eens in een supermarkt, al die keuze. Eigenlijk is dat helemaal niet nodig en zijn we heel ver afgedwaald. Die overvloed vergt zoveel van het milieu en grondstoffen, dat kan veel minder. Als je dan op zoek gaat naar alternatieven, kom je automatisch uit bij duurzame producten.

2. Wat is het concept van STIJL Haarkreatie?

We hebben echt gekeken naar onze specialiteiten en dat is knippen en kleuren. Met knippen bedoel ik een goede techniek. Daarom knippen wij veel korte coupes, daar komt meer techniek bij kijken. We doen niet alles, niet alle behandelingen die normaal gesproken in een salon gedaan worden doen wij.

Zenz Organics heeft echt duurzame producten, je wordt niet voor de gek gehouden.

3. Wat vind je van 'greenwashing'?

Het moeilijke aan duurzame producten vind ik dat ze vaak worden gepresenteerd als โ€˜duurzaamโ€™, maar het dan na onderzoek niet blijken te zijn. Als je geen verstand hebt van ingrediรซntenlijsten, dan is het erg lastig. Veel producten zijn โ€˜zo duurzaam mogelijkโ€™, maar dat wil nog niet zeggen dat ze dan ook echt duurzaam zijn. Daarom ben ik zo blij met Zenz Organic, omdat dit echt duurzame producten zijn en je niet voor de gek wordt gehouden.

4. De voordelen van Zenz Organic?

Het is een compacte lijn is met niet al te veel producten. Soms heeft een merk zoveel producten dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Daarnaast vind ik het een voordeel dat de producten in Europa worden gemaakt, waardoor het transport veel korter is en dat is ook goed voor het milieu. De ingrediรซnten voldoen aan de hoogste standaards en de producten doen echt wat ze beloven.

5. Wat is je advies voor haarverzorging thuis?

Doordat we de Zenz shampoos in de salon gebruiken, krijgen we veel vragen over de heerlijke geuren. We vertellen dan over deze producten en vaak neemt een klant dat dan ook aan. Maar dat gebeurt op een heel natuurlijke manier.

Ik wil absoluut niet dat klanten het idee krijgen dat hen iets wordt opgedrongen, liever overtuig ik mijn klanten op een langzame manier van de voordelen. Op de lange termijn creรซer je daarmee juist trouwe klanten. We adviseren alleen wat echt nodig is. Want ook hierbij geloof ik dat het soms wel met minder kan. Minder, maar kwalitatief beter.