Home KIS Green is ons antwoord op de vraag van generatie Y
SUSTAINABLE BEAUTY

KIS Green is ons antwoord op de vraag van generatie Y

Bram Niessink is verantwoordelijk voor KIS Nederland en stond aan de voet van de ontwikkeling van een nieuwe, duurzame lijn. Zijn doel was een range producten op de markt te brengen, die voldoet aan de toenemende vraag van de zgn. generatie Y (millennials). Wij vroegen Bram over zijn visie en passie, die samenkomen in het nieuwe merk KIS Green.

Bram Niessink

Bram: “Wat ik een paar jaren geleden al zag, is dat mijn generatie heel erg gefocust is op sustainability. Hoe geef je de wereld door aan de volgende generatie en hoe maak je jouw ecologische voetafdruk zo klein mogelijk? Ik ben helemaal geen zweverig type, maar ben wel een groot voorstander van bewust produceren en ik denk dat de kappersbranche daar nog grote stappen in kan maken. Ik zag steeds meer groene beautyproducten, maar de professionele haarcosmetica bleef achter.”

Bewustwording

De termen ‘vegan’ en ‘duurzaam’ zijn blijvertjes. Je ziet het in de verschuiving van vleesconsumptie; mensen eten steeds minder vlees en als ze het eten doen ze dat meer bewust. 30 jaar geleden waren er al ontwikkelingen op dit gebied in de professionele haarverzorging met merken als Greenleaf en ABBA, maar de consument zelf was er nog niet aan toe. Op een gegeven moment zag je dat consumenten het steeds vaker hadden over ‘parabenen’ en nu komt daar ‘sulfaatvrij’ en ‘vegan’ bij. Het komt nu alleen niet meer vanuit de branche, maar omdat de consument erom vraagt.

Waar staat vegan voor?

De laatste jaren is ‘vegan’ een steeds groter thema geworden en niet meer voorbehouden aan zogenaamde geitenwollensokken-types. Maar dierlijke ingrediënten hoeven niet altijd slecht te zijn, denk maar aan bijenwas of keratine. Waar ik mij vanaf dag een het meest aan stoorde was dat de consument vaak wordt misleid. Want wat zegt het eigenlijk als een product vegan is?

Waar ik mij het meest aan stoorde was dat de consument vaak wordt misleid.

Dat betekent alleen dat er geen dierlijke ingrediënten zijn gebruikt, maar dan kunnen er nog wel allerlei schadelijke synthetische stoffen in zitten. Vegan zegt niets over de hoeveelheid natuurlijke ingrediënten. Helaas werd deze term steeds vaker marketingtechnisch gebruikt. Langzamerhand begon het idee voor een groene verzorgingslijn steeds meer vorm aan te nemen. Ik wilde een lijn die transparante informatie bood aan de klant, net zulke goede resultaten zou geven als de bestaande producten én waarvan de verpakking echt geen impact zou hebben op het milieu.

Transparantie

Wat ik heel belangrijk vind is dat de klant precies weet wat er in een product zit. Daarom geven we ook in percentages aan hoeveel natuurlijke ingrediënten er zijn gebruikt. Met 100% lukte het ons niet om de producten te maken, die wij voor ogen hadden. De producten zijn wel 100% vegan, maar hebben tussen de 87%- 97% natuurlijke ingrediënten.

Wij hebben bewust gekozen om geen sodium lauryl sulfaten (die zorgen dat een shampoo schuimt) te gebruiken omdat deze te huid meer irriteren. Daar bestaan echter nog geen goede natuurlijke alternatieven voor. Dat verklaart de 87% bij de shampoos en de resterende 3% bij de conditioner komt voor een klein deel uit parfum (met niet alle natuurlijke parfums kun je de geuren krijgen die ik wilde) en conserveringsmiddelen. Want een product moet wel houdbaar zijn en niet dat je het na een week al kunt weggooien. De conserveringsmiddelen die we hebben gebruikt, zijn geschikt voor levensmiddelen en zeer mild voor de huid. Daarom kiest KIS Green voor de natuur met een plus: zoveel mogelijk natuurlijke ingrediënten met het maximale aan werkstoffen. Niet meer en niet minder. De producten zijn bovendien verrijkt met heerlijke geuren uit de natuur. Close to perfect.

Ik weet dat dit veel extra informatie is voor de klant, maar die gok ben ik bereid te nemen. Ik wilde de informatie heel clean brengen. Dat vind ik nu eenmaal belangrijker dan een slim marketingverhaal. Bovendien, je kunt deze producten alleen bij de kapper krijgen en het is de bedoeling dat wij de kappers meenemen in ons verhaal. Deze kan dat op zijn beurt weer uitleggen aan de eindgebruiker. Eigenlijk heb ik met deze lijn willen voldoen aan alle eisen waar de markt om vroeg.

Goede prijs/kwaliteit

Verder wilde ik de prijzen zo laag mogelijk houden, zodat groene producten bereikbaar zijn voor een brede doelgroep. Het prijsniveau voor sulfaatvrije shampoos ligt momenteel beduidend hoger, maar door zeer scherp te calculeren hopen we op grotere volumes. Wij lopen hiermee ook vooruit op de trend, want over 5 jaar zijn dit soort groene producten het nieuwe normaal en dan zullen de prijzen ook gaan zakken. Maar nu is het nog een hype en alles wat duurzaam of natuurlijk is, wordt uitgemolken en is daardoor relatief duur. Het is ook een soort emotionele chantage. Je denkt dat je iets goeds doet voor het milieu en daar moet je dan grote (geld)offers voor brengen. Ik wil laten zien dat het ook anders kan. Wij hebben liever dat groene producten door zoveel mogelijk mensen worden gebruikt. Uiteindelijk is dat nóg beter voor onze planeet.

Milieuvriendelijke verpakkingen

De verpakkingen zijn 100% van recycled plastic, je ziet dat ook een beetje aan de flesjes die daardoor wat minder doorzichtig zijn. Ze zijn dus niet recyclebaar, ook zo’n adder onder het gras. Of voor een X% gemaakt van ‘Ocean waste’ waar vele ethische vraagtekens bij gesteld worden. Nee, wij wilden de verpakkingen maken van circulaire grondstoffen. Dit zijn bestaande materialen een 2e of zelfs 3e kans geven. Dat is duurder dan nieuw plastic, maar je verminderd de afvalberg enorm. Als laatste compenseren we het restje van de CO2 voetprint die ontstaat door de gebruikte energie tijdens het produceren en het transport door bomen aan te planten.

Geurbeleving

Uiteindelijk wil ik met KIS Green meer de wellness kant op gaan. Het is niet ondenkbaar dat de lijn toekomstig wordt uitgebreid met een aantal body artikelen. Denk aan een lotion, douchegel of een scrub. Prima nevenproducten voor de kapper om in de salon aan te bieden in een leuke geschenkverpakking. Waarom zou je naar Rituals moeten om een leuk cadeau te kopen, terwijl dat ook bij de kapper kan waar je regelmatig komt? Geuren zijn hierbij belangrijk en ook nog eens een keer mijn passie. Ik heb zelf ook nog een eigen merk high-end geuren die o.a. verkrijgbaar zijn bij Skins in Nederland. Dat verklaart waarom er bizar veel aandacht is besteed aan de geurbeleving van deze range. De geuren zijn echt opgebouwd uit geurfamilies met diverse noten, je zult niet snel een shampoo tegenkomen met zulke rijke geuren. Ik vind dat belangrijk, tenslotte is een geur het eerste dat opvalt als je een flesje opent. Let maar eens op; als mensen een nieuw flesje hebben, is het eerste dat ze doen eraan ruiken.

Bomen planten

Omdat geheel energieneutraal produceren en distribueren niet mogelijk is, compenseren we niet alleen het laatste beetje CO2 uitstoot met bomen planten, maar doen we ook nog iets extra’s. We geven iets meer terug aan de natuur met deze lijn dan nodig is om energieneutraal te zijn. Dat wilde ik heel graag.

Ik ben gaan kijken welke initiatieven goed aansluiten bij onze filosofie. Het planten van bomen is heel belangrijk voor het welzijn van de aarde en deze organisatie Trees for All werkte eigenlijk op dezelfde wijze als wij. Ze zijn heel transparant waar het geld haar toe gaat. Ik wilde niet in zee met een organisatie die vette salarissen betaalt aan hun medewerkers en waar het aantal geplante bomen niet helder is. Dit zijn echt mensen met hart voor hun zaak. Zoals het er nu uitziet zijn er al enkelen in de markt die ons daarin volgen, wat betekent dat we goed bezig zijn.

Trots op het resultaat

KIS Green is een lijn geworden waar ik me helemaal in vastgebeten heb en ik ben heel trots op het resultaat. Want de producten zijn niet alleen groen, ze ruiken en werken fantastisch. De repair shampoo versterkt en herstelt het haar 35% en de conditioner zelfs 175%. Het volume van het haar neemt 26% toe bij gebruik van de volume producten. De curl producten geven echt bounce aan het haar en de smooth shampoo & conditioner zorgen voor zo’n 43% minder pluis. En dat zonder siliconen! Het is een lijn waar vooral de jongere generatie om vraagt. Zij zijn zich heel erg bewust van het milieu en wat ze gebruiken op hun huid en haar. Ik heb hiermee geprobeerd om met een sterk antwoord te komen op al die vragen uit de markt.