Interview Wolfgang Peppmeier

Welke kapper kent Wolfgang Peppmeier niet? Deze schrijver, coach en hoofdredacteur van TopHair is al ruim 25 jaar werkzaam in de kappersbranche.

Niet alleen voor individuen is het belangrijk om te weten wie je nu echt bent en wat je – soms onbewust – uitstraalt, ook voor een kapsalon is die kennis de basis van succes. Wolfgang: “Je kunt wel een salon hebben met een hippe façade, als je klanten dat niet weerspiegelen zul je nooit succesvol zijn. Wat je uitstraalt als salon, moet je ook waarmaken in de beleving van de klant.”

Wolfgang: “Reken er maar niet op dat klanten altijd vanzelf blijven komen. Laat vooral zien wie je bent en voor welke doelgroep je er bent. Wiewathaar.nl is een website om aandacht bij de consument te krijgen en te verspreiden. Bij WieWatHaar ontmoeten consumenten en kappers elkaar. Doe er je voordeel mee.”

Kijk uit voor tevreden klanten!

Klanten praten alleen over je als je slechter of beter bent dan verwachtWolfgang

Veel kappers omschrijft hij als pinguïns in een kolonie. Iedereen lijkt op elkaar, er wordt niet goed nagedacht over een onderscheidende formule. Hij waarschuwt voor de focus op “tevreden klanten”.  Tijdens zijn trainingen leert hij hoe je van een tevreden klant een enthousiaste klant maakt. “Want, klanten praten alleen over je als je slechter of beter bent dan verwacht. Tevreden klanten praten niet en een ontevreden klant wil je niet. Daarom is het belangrijk dat je klanten echte fans worden”.

Het vragen om reviews kost niets, doe er wat meeWolfgang

Internet, social media zijn de tools van de toekomst. Helaas ziet Wolfgang in de praktijk dat veel kappers hier nog niet genoeg mee doen. “Dat is jammer.  Facebook, Twitter, het vragen om reviews kost geen geld en toch doen veel kappers hier nog niets mee”. Hij ziet het wel veranderen. Dat moet ook wel want volgens ANKO onderzoek zal 1/3 van alle kapsalons in 2017 verdwijnen. Daarom zouden kappers nu al keihard moeten werken om daar straks niet bij te horen.

Wolfgang ziet het zo: “Je hebt kappers die steeds harder gaan werken en je hebt kappers die slimmer werken”. Hij raadt kappers aan te investeren in kennis over internet zodat de angst voor het onbekende afneemt.  “Kappers zouden Wiewathaar.nl moeten gebruiken om feedback van hun klanten te verzamelen. Ik raad kappers altijd aan hun klanten te vragen wat ze vinden. Zelfs slechte feedback moet je zien als een kans om jezelf te verbeteren. Kappers zouden beter moeten weten wat klanten echt willen. De meeste klanten willen geen hip uitbundig kapsel; ze willen er leuk uitzien , ze willen zelfvertrouwen.”

Je hebt kappers die steeds harder gaan werken en je hebt kappers die slimmer werkenWolfgang

Wie is Wolfgang Peppmeier
Wolfgang werd in  1948 in Duitsland geboren als enig kind in een ondernemersgezin. Zijn moeder had een aantal slagerijen en zijn vader was kapper. Omdat het in die tijd gebruikelijk was dat een kind in de voetsporen van zijn ouders zou treden, koos hij voor het kappersvak. Hij ging naar de kappersschool en spoedig merkte Wolfgang dat hij het ondernemerstalent van zijn ouders had. Op 21 jarige leeftijd begon hij zijn eerste kapsalon en al snel waren dat er twee.

De liefde bracht hem uiteindelijk naar Nederland waar hij een kapster had leren kennen. Hij werkte nog even in de salon van zijn vriendin maar al gauw werd hij als docent aan de Amsterdamse kappersacademie gevraagd. Hierdoor leerde Wolfgang nog iets: hij vond het heerlijk om kennis over te dragen. Maar resultaatgericht als hij is, miste hij de passie en bevlogenheid soms bij de jonge leerlingen. Hij merkte dat hij liever werkte met oudere mensen die al werkervaring hadden.

Wolfgang’s andere passie, schrijven, zorgde ervoor dat hij in Duitsland al columns schreef voor een kappersblad. Dit blad werd destijds vertaald naar het Nederlands. Toen Wolfgang de Nederlandse taal goed kende, ergerde hij zich aan de vaak slechte vertalingen. Inmiddels heette het blad TopHair en toen de Duitse eigenaars hem vroegen of hij dit blad in de Nederlandse markt wilde zetten, hoefde hij niet lang na te denken. Wolfgang heeft TopHair Benelux vanaf de grond opgezet. Hij was eigenaar en hoofdredacteur tegelijk. Een drukke baan, daarom stopte hij met zijn werk als kapper en docent. Wolfgang: “Ik kon heel goed knippen en kleuren, maar merkte al snel dat ik eigenlijk liever ondernemer of schrijver wilde worden.”

Sinds een paar jaar heeft Wolfgang TopHair verkocht en werkt hij er alleen als hoofdredacteur. Dat vindt hij heerlijk om te blijven doen. Zijn hart zal altijd bij TopHair blijven, maar de tijd die hij nu overhoudt kan hij besteden aan zijn andere passies: kappers helpen met het ondernemen en schrijven. Hij heeft een aantal boeken geschreven, waarvan zijn laatste boek: Uitstraling, van buiten zien hoe je van binnen bent zeer succesvol was. Hieruit is zijn programma over het merk IK, ofwel de IK BV ontstaan.

Comments

comments